Богатите находки в Могиланската могила

Могиланската могила е полуразрушен насип във Враца, който дълги години е стърчал в двора на една къща почти в центъра на старата част на града.

За незапознатите той бил просто насип или хълм, но археолозите знаели, че там има надгробна могила и през 1965-66 година са проведени археологически проучвания. Били открити 3 гробници. Едната била ограбена още в древността, а другите две сравнително запазени.

Най-интересни са находките в гроб №2. В него са намерени колесница с 2 коня впрегнати в нея, ритуално убити по време на погребението. Отделно зад коленицата е открит още един скелет на кон за който се предполага, че е допълнителен кон за водача на колесницата. Около останките на коня са открити посребрена юзда и сребърни апликации, части от украсата на конската сбруя.

До коня археолозите откриват останките на млада жена без украшения и се предполага, че това е някоя от прислужниците, ритуално умъртвена заедно с господаря си по време на церемониите. В западната част археолозите откриват ценна находка. Намерен е скелет на младо момиче с ръст около 145-150 см. Главата на момичето била украсена от златен венец, наподобяващ лаврови клонки.

Той тежал 205 г. чисто злато. Златният венец се допълвал и от масивни златни обеци, изящно украсени в долната част с фигурки на сфинксове и растителни орнаменти. Открити са и още 47 златни апликации върху и около главата, предполага се, че апликациите са били закрепени към було с което е била покрита главата на момичето, но булото не се е запазило. В лявата и ръка е поставено огледало. До нея били открити останките на мъж, воин, заедно с въоръжението му.

Открити са сребърна кнемида (наколенник носен от ездача в битка за предпазване на долната част на крака) с много богата украса на места и позлатена, 88 върха за копие, меч и бронзов шлем. Гробният инвентар се допълва от четири сребърни фиали, сребърна каничка, ритонизирана амфора, 50 глинени фигурки и други находки.

В третия гроб, частично ограбен в древността били открити скелети на мъж и жена със златни и сребърни канички, златни скъпоценности, предмети от глина, стрели със заострени железни върхове. Златната кана представя две галопиращи колесници теглени от по четири коня и управлявани от човек в ризница.

Една от фиалите на Могиланската могила във Враца е богато украсена. От дъното радиално нагоре излизат ивици езически орнамент, достигащ до най-изпъкналата част на тялото. От вътрешната страна върху издутината е прикрепена кръгла позлатена сребърна пластинка, обрамчена с концентрични ивици перли, между които са представени два реда перовиден орнамент. Тази широка рамка обгражда централно кръгло поле, в което е изчукан образът на Афродита в профил.

Златната каничка от Могиланската могила във Враца е един от шедьоврите на тракийската торевтика. В нейната украса местният художник е вложил не само своите традиционни умения, но и е превъплътил религиозно-идеологическите представи на своя народ. Фриз от палмети, свързани със спираловидна форма, отделят шийката от тялото на вазата. Дръжката е оформена като „хераклов възел”. Изображението на колесницата е редуцирано до колело с четири спици и малък кош с изпъкнали ребра. В коша седи колесничарят, предаден с характерните черти за изобразяването на човека в тракийската торевтика: при лице в профил окото е в цяла дължина, устните са пълни, дрехата или ризницата е обозначена чрез пресичащи се щрихи.

Богатите находки в Могиланската могила затвърждават мнението на археолозите и историците, че става въпрос за царска гробница свързана с династията управлявала през IV в. пр.Хр. – трибалите, които обитавали земите на сегашния Врачански край.

Източник: bulsakrovishta.alle.bg

Вижте повече на Patrioti Net – Патриотичният сайт на България!

Сайта не носи отговорност за написаните коментари

Loading...

loading...



Ние не разполагаме с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантираме за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.