Севастократор Калоян и Боянската църква

Средновековието често е смятано за време на кръстоносни походи, противоречия и безпросветна изостаналост. Но има и такива герои, спечелили славата не в битки, а с мъдрост и далновидно управление.

Там, където другите виждат град с непревземаеми крепостни стени, той вижда отворени порти и пълни пазари. Севастократор Калоян – феодалният владетел на Средец от XIII в. е сред бележитите управници, довели до години на богатство, добруване и просперитет.

Севастократор Калоян с право се възприема като един от най-видните меценати на предренесансова България. А един от шедьоврите на онова време е оцелял и до наши дни. Храмът „Св. св. Никола и Пантелеймон“, по-известен просто като Боянската църква, която е в списъка на световното културно наследство на ЮНЕСКО от 1979 г.

Ето разказа на Мариана Христова – Трифонова от Националния исторически музей:

loading...

Боянската църква е един от малкото достигнали до нас цялостно съхранени паметници на българското средновековие.

Тази забележителност, която привлича туристи от цял свят дължи своята известност на стенописите от 1259 г. 240 изображения – всяко, от които с отличаваща се индивидуалност.

Изографисаните ктитори – севастократор Калоян и съпругата му Десислава, са едни от най-старите запазени портретни изображения на исторически лица. По същата причина днес знаем как са изглеждали и българският цар Константин Асен Тих и царица Ирина.

18 сцени в притвора показват житието на свети Никола – един от патроните на храма. В тях могат да се намерят и елементи от бита на онова време, в което са живели и работили зографите на храма.

Сред рисуваните образи е и най-старият съхранен портрет на българския национален светец – Иван Рилски, живял през Х век и основал Рилския манастир. Там е и ликът на свети Ефрем Сирин, чиито всевиждащи очи следват постоянно посетителя.

Боянския майстор според изкуствоведите не е един, а група зографи, които са изписали църквата. За тях казват, че са създали фрески и образи, предхождащи европейския ренесанс и неговия родоначалник Джото.

Цяло десетилетие преди раждането на флорентинския гений зографът на севастократор Калоян и неговите помощници разчупват византийския канон и догми. Освен геометрия, в иконите на боянския майстор има лица на реални хора, живели по онова време в селището. А образът на севастократорската съпруга Десислава е най-съвършеният женски образ рисуван през средновековието в Европа.

Много е трудно да се направи сравнение с други паметници на изкуството от този период. Боянската църква е просто уникална. Тя е изключително достижение на човешкия гений.

Ктиторският надпис в църквата от 1259 г. е и единственият писмен източник, който дава автентични сведения за личността на севастократор Калоян.

Според написаното той е братовчед на цар Константин Асен и внук на свети Стефан – сръбския крал Стефан Първовенчани.

Самата Боянска църква се смята за част от извънградската резиденция на феодала. Най-старата част на постройката е датирана от края на Х и началото на XI век.

По времето на севастократор Калоян тя е разширена и придобива вида на двуетажна църква-гробница. В долния си част е крипта, а в горната – параклис.

Боянската църква обаче си остава короната на цялото духовно и културно наследство на този мъдър владетел. Във времена на битки и героизъм истинското изпитание за един владетел е да управлява в мир, с мъдрост и разум. Наградата, която получава е уважението на своите съвременници и признанието на бъдещите поколения.

Затова и севастократор Калоян ще остане в историята на София като меценат на златното време, предшестващо ренесанса в Европа.

Източник: vesti.bg



Ние не разполагаме с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантираме за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.


Ако Ви харесва това, което правим, може да ни подкрепите:

Благодарим Ви и пазете завета на предците ни!