Днес Александър Добрич е забравен, житието му не е познато, а той е бил борец от висока класа и е един от пионерите на българския цирк. Загърбва го тежката сянка на прочутия му брат Лазар Добрич, цирковия акробат, създател на уникалния номер „Трапецът на смъртта“. В същото време по световните арени се борят Никола Петров и Дан Колов. Техните колосални успехи също изместват светлината на прожекторите от делото на Александър, наричан Сандо.
Майка му е от унгарско потекло, а баща му е черногорец. Участвал в Опълчението, след което с братя Прошек и още двамина се заемат да правят захарна фабрика в землището на село Бориево (Равно поле, Софийско). Тук на 16 януари 1879 г. се ражда Александър, а след него – още няколко, до 23 юни 1881 г., когато на бял свят се появява петият – Лазар. Захарното начинание се проваля и семейството се премества в София. Александър тръгва на училище. Един ден на празния мегдан до школото пристигат пътуващи въжеиграчи, наричани ип-джамбази. Това са турци и арменци, които ходят по въже, опънато нависоко, и правят различни фокуси. Най-изумителният им номер е, когато по средата на въжето колят агне и дерат кожата му, без да паднат на земята. После идва японската трупа „Ямамото“. Един от акробатите ходи на ръце по столове, като се улавя за облегалките им. Сандо решава да повтори номера, но пада и си разбива носа.
През 1888 г. в България пристига циркът на италианеца Анжело Пизи, който се разполага в двора на хана „Одеса“, около площад „Трапезица“ . В широкия му двор са наредени столове и пейки за зрителите. Артис- тите не говорят български. Само едно момче, което мете двора и продава лимонада, знае български. Това е Петър Панайотов от Плевен. Цели четири години слугува в цирка. През това време овладява тънкостите на цирковото изкуство, става дресьор на кучета, акробат и клоун. Той създава през 1898 г. първия български цирк „Българско знаме“.
През 1892 г. Сандо, Лазар и Йосиф Буреш се записват в чешкото гимнастическо дружество „Сокол“. На следващата година младежите показват в салоните на „Славянска беседа“ уменията да изпълняват различни номера на лостове, паралелки и скачане на кон. Сандо силно се запалва по този спорт, проявява характер, напуска училище и започва да изучава кацарския занаят в пивоварната фабрика на братя Прошек. Кацарството по онова време е престижна и доходна професия. През 1894 г. сръбското дружество „Душан силни“ урежда в Ниш гимнастическо състезание, на което кани и българи. В групата са включени и Александър и Лазар Добрич. Съревнованието се провежда по 17 дисциплини, 15 от които печелят българите. Това поражда конфликт, нашите хвърлят венците и цветята, а Сандо ги благославя с една звучна сръбска псувня, научена в Ниш.
Следва покана за участие в соколския събор в Прага. Александър се отличава в борбата. Атлетическото му телосложение, силата и смелостта правят впечатление, само липсата на техника и заучени хватки го лишава от награда. Меракът му да се бори става неустоим. Баща му го праща в Прага да учи кацарство и гимнастика, но той посещава главно спортната школа. След като се завръща, става учител по гимнастика в Русенската мъжка гимназия от 18 септември 1900 г. до 1 април 1901 г. След това участва като гостуващ артист в цирка на Петър Панайотов – слага върху себе си воденичен камък, държи със зъби няколко бурета с бира, разкъсва цяла пачка карти, забива с ръка гвоздеи в дебела дъска… На софиянци е познат под името Сандо Абдала, но след като се бори и побеждава мечка, го наричат Сандо Боримечката. Две години е учител по гимнастика в Софийската гимназия. През втората половина на 1903 г. в София пристига сръбският борец Милован Зибич, състезавал се дълги години в Америка. Със Сандо стават приятели и Зибич бързо го убеждава да стане професионален борец. В продължение на три години двамата обикалят Европа и печелят добри пари. През 1905 г. Сандо се прибира в България, на панаира в Добрич побеждава гръцкия шампион по борба Пергюл Панай и взема голямата награда от 15 000 лева. С тези пари тогава се купували две къщи.
През следващата година се бори в Будапеща и поваля всичките си противници. Персийският шах, който наблюдава състезанието, го награждава с ордена „Слънце“, украсен с 48 брилянта. Титлата световен шампион по борба печели през 1908 г. в Хамбург, като побеждава световноизвестния руски борец Вахтуров.
През 1910 г. получава покана от Цариград да участва в традиционните ежегодни борби в двореца Илдъз кьошк, под патронажа на султан Абдул Хамид. Тук Сандо провежда най-интересната, най-зрелищна и най-драматична борба. Още при пристигането си в Цариград е посетен в хотела от турския шампион по борба и любимец на султана – Кара Ахмед. Без заобикалки той го заплашва, че ако го победи, ще го убие. Сандо го прогонва, като му заявява, че заради тези думи ще направи всичко, за да го победи. Известява за случката управителя на двореца, който го уверява, че са взети всички мерки за сигурността на борците. На 4 март 1910 г. се провежда финалната среща между турския шампион и Сандо. Арената е заобиколена от богато украсени ложи. В най-разкошната е настанен султанът, заобиколен от свитата си, официални лица и гости. Зад тях красиви дървени решетки закриват от любопитни погледи жените, съставляващи част от султанския харемлък.
Сандо и Кара Ахмед застават един срещу друг. Турчинът е висок около два метра и тежи 125 килограма, а Сандо е висок 1,80 метра и тежи 98 килограма. Султанът дава знак и борбата започва. В началото взаимно се проучват. Кара Ахмед го гледа презрително право в очите и с това иска да му подчертае своето превъзходство и да му внуши страх. Сандо забелязва, че движенията му са доста тромави. Започва да го обхожда и атакува от различни страни. В един момент Кара Ахмед се разкрива и Сандо мигновено го напада. Сграбчва го през кръста, стяга го възможно най-силно, напряга всички сили и го поваля по гръб, като притиска плешките му към земята. Това е осмата минута от започването на борбата.
Няколко секунди в притихналата зала се чува само тежкото дишане на поваления анадолски колос. След това се разнасят ръкопляскания и възклицания: „Машалла“… Сандо пуска противника си и се покланя пред султанската ложа. Кара Ахмед се надига и вместо да отдаде почит на султана, както е по регламента на състезанието, хвърля се към първата редица на седящите офицери, измъква сабята на един от тях и с насочено острие връхлита върху Сандо. Той успява да сграбчи един стол и започва да се отбранява. След това го поваля и притиска към земята. Намесва се охраната и Кара Ахмед е отведен, а после – наказан. Султан Абдул Хамид не изглежда очарован, но дава знак на стоящия до него дворцов служител. Той се приближава до Сандо и му връчва обявената награда – златен пояс, изтъкан от коприна, украсен с три килограма злато.
След този триумф братята Александър и Лазар Добрич решават да изградят собствен цирк. Наемат празно място на улица „Пирот“ и вдигат цирк, който наричат „Колизеум“. Основно място в програмата заемат борбите. За да привлекат публика, въвеждат нов номер. Всяка вечер на арената се явява непознат мъж с черна маска и предлага двубой на всеки от публиката. Мистериозният борец става популярен с прозвището „Черната маска“ и винаги побеждава противниците си. Всичко това е предварително режисирана игра, но зрителите изпадат във възторг от динамичното зрелище. Само с Никола Петров „Черната маска“ отказва да се бори, под предлог от чисто етични съображения. Само малцина приближени на братята Добрич знаят, че загадъчният борец е естонският шампион Хоер. В началото на 1926 г. изтича договореният наем за мястото на ул. „Пирот“ и собствениците не пожелават да го продължат. Постройката е съборена, със средствата, получени от материалите, братята построяват обикновено лятно шапито и тръгват на обиколка из страната.
През лятото на същата година в София пристига италианският цирк „Росиери“, но представленията му не се радват на успех. Александър Доб- рич предлага на собствениците да го приемат като съдружник, да ръководи трупата, като внася известна сума. Така оглавява „Росиери“ и го повежда на гастроли в Мала Азия, които започват от панаира в гр. Измир. Спектаклите се радват на голям успех. Следва обиколка на цяла Турция, Беломорските острови, Сирия, Ливан, Палестина и Египет. Основната зрелищна атракция в програмата са борбите.
В Бейрут около цирка се въртят много любопитни хора да разгледат отблизо артистите и животните. Запалянко подразнил един от дресираните коне. Изплашеното животно ритнало и го убило на място. Това дава повод различни нехранимайковци и престъпници да се съберат в огромна тълпа и да се нахвърлят върху цирка. С настървение те го разрушават и разграбват. Артистите са бити, осакатени и ограбени. За щастие, Александър държал скъпоценните си трофеи в сейфа на хотела. Продава ордена „Слънце“ и златото от златния пояс. Дава пари на артистите да се завърнат по родните си места. С останалите средства открива школа за борци и преживява в Бейрут цели 40 години. Боледува тежко повече от една година.
През 1965 година се завръща в София. Забравен от всички, мнозина го смятат за покойник. Последните си дни до 1968 година прекарва в Дома на ветераните на изкуството.
Източник: tretavazrast.com
Ние не разполагаме с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантираме за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.